fredag 1 oktober 2010

IKT och lärande


Tanken att "för att utvecklas måste man invecklas" känner jag stämmer just nu på mig. Ser på bloggar- låter mig fångas, funderar på vad är bra och vad är inte bra- hur hittar jag ett förhållningssätt- mer professionellt och hur gör man det utan att bli för formell? Hur hittar jag bloggen som mitt verktyg? Ibland tar det tid för mig och jag vill låta olika möjligheter sjunka in ordentligt innan jag bestämmer mig för hur jag ska hitta mitt verktyg. Att använda bild som motbild i bloggen- att skapa en jämvikt för eleverna särskilt för dem som ordbajsar för mycket. Min önskedröm är att ge eleverna en möjlig motbild mot allt utslätat, kvalmiga bildbudskap som slår emot en. Att återvända till människan som skapande varelse- inte enbart användande den cell i hjärnan som passar "systemet" just nu. Ett par av exemplen på bloggar vi fått känns intressanta. Men det jag känner är svårast- hur begransar man sig och hjälper elever att begränsa sig? Jag har flera elever som facebookar och bloggar sig igenom halva nätterna och när de sedan ska varva ner ser de på film och sedan är det plötsligt morgon och hur orkar man då sitta och lära sig något.
Än så länge skriver jag inte för andra- utan använder bloggen för att vädra tankar som dyker upp. När jag läser de andras bloggar blir jag lite förskräckt- så oborstad och osorterad jag låter än- men jag hoppas det är ovanan. Det jag bluddrar om är inte intressant för någon annan än mig själv än. Men jag hoppas på bot och bättring längre fram. Hur reflekterar man så att det är intressant för andra- normalt vet jag gränserna men i detta nya medium har jag inte hittat dem än.

1 kommentar:

  1. Det du "bluddrar" om är visst intressant.
    Jag håller med om och känner igen mig i vartenda ord.
    Själv tror jag inte jag skulle vilja ha en egen blogg. Den skulle förmodligen bli inaktiv i perioder då jag drar mig undan och bara pratar med mig själv, för att bli snudd på manisk i andra när det brusar i huvet av alla tankar som vill ut.
    Med skolan tänker jag annars att jag vill fixa en blogg så fort det bara går för eleverna och deras arbeten. Som påminner om Sö.Latins. Jag som redaktör (kolla att allt blir sjysst) men där eleverna sköter det mesta själva.

    SvaraRadera