lördag 9 oktober 2010

Reflektion över nuläget,Cobras Googleprogram och NUVA


Konstfack är spännande. "Lita på det oväntade"var titeln på ett barnprogram när min dotter var liten. Programmet var så där men titeln underbar. Att få en dag att reflektera över bloggar mm, pröva nya sidor se det facsinerande upplägget av t ex pbworks som gör sitt yttersta för att lära upp mig och inse vilken chans jag har som medlem. Ungefär varannan dag får jag nya mail med uppdaterade lärinformation. Bara en sån sak.Tänker försöka följa det för att förstå upplägget. Att sedan få möta lärarstudenter och se hur de jobbar och pröva på olika ideer var väldigt skönt. Att göra något utan pixlar som avstressning fick igång mig. Ska bli kul att jobba vidare i veckan med de andra sidorna.
Såg i veckan Cobras program om Google- dit många sidor är kopplade till var lite skrämmande- den beräknande sidan där Google har funktioner som läser av varje medlem under 1,5 år för att kunna skräddarsy reklam mm till den adressen- är det bra eller dåligt? Hellst vill jag inte känna till sådant. Jag känner genast ska vi uppmuntra elever att arbeta via detta "underbara monster"? Stödja marknadskrafter som eleverna redan har så mycket runt sig och hur tänder vi moteld?
År med i ett pilotprojekt som handlar om skapande skola NUVA(NätverksUppstart Art-edu) där vi är ett pilotprojekt med länets konstkonsulents stöd i ryggen. Vi arbetar för kreativitet på ett mer påtagligt sätt och det är spännande. Ikväll ska vi ha en förbrödningsfest tillsammans med KRO/KIF medlemmar i länet för att bredda nätverket. Jag är med i festkommiten och ska laga maten. Känns härligt påtagligt mitt i allt datatänk i Cyberrymden. Båda delarna tillför mycket. Tror jag.

3 kommentarer:

  1. Hej Anna!
    Vad snyggt du har lagt upp youtube klippen på sidan. Man blir lockad att kolla dom direkt! Jag tittade på ett par igår kväll och dom är fantastiska tycker jag.
    Men du, vad det är viktigt med aktiviteter utanför datavärlden! Håller med. Man behöver det praktiska hands on arbetet! Hoppas maten blir god på festen!
    Hälsningar Ylva!

    SvaraRadera
  2. Hej Anna!
    Hoppas det blev en bra nätverksträff! Tänker försöka se cobra på svt play om jag hinner och får se hur jag tänker/känner om det. Känner också att det är spännande med kursen o Konstfack! Och tänker på allt som vi alla har med oss in i kursen. Vet du föresten om det finns någon bok av John Berger översatt till svenska? Ses om en vecka!/ Sonja

    SvaraRadera
  3. Jo det finns ganska många Bergerböcker på svenska. Själv har jag 3- "konsten att se", Sätt att se på konst"(bygger på TV serien) och "Fickor av motstånd". Mycket fina essäer som känns spännande som grogrund för nya ideér.
    Maten blev god på festen och stämningen trevlig. Satt bredvid en från konstmuseet i Göteborg och hans far som är konstnär i Västmanland. Det var blandade människor att knyta an till och få ideer från. Min variant på Pimmsdrink var omtyckt och konstkortparningen blev rolig.(klippte konstkort i två delar som folk fick dra och prata med varandra). Nästa helg har jag årsmöte i Broderiakademin och ska göra en utställning om MIaofolkens broderier till dess. Fullt upp! Kul!

    SvaraRadera