tisdag 28 september 2010

Eftertankens kranka blekhet

En vecka har gått och jag har haft tandvärk-ett fånigt litet problem med stora tänksvårigheter:dels pgav värk och dels starka tabletter. Nu äntligen verkar det ge med sig och jag slipper nog rotfyllning. Har försökt att tänka på bloggupplägg, frågeställningar mm Tittat på John Bergers Ways of seeing, bländrat i fyra av hans böcker som jag har hemma men mest funderat på Vad är bilder för slags verktyg och vilken funktion vill jag att de ska ha i min blogg. Har varit ute och tittat på gamla bloggar och nya bloggar. Ska kika mer på de adresser vi fått.
"Bild kan användas för att förstå den frustrerande vardagen med"- är det så eller är det ett anfall av flosklerbingo som så många älskar. Jag blir ofta arg och frustrerad med glappet mellan det folk säger(ofta floskler som ska låta tjusiga) och det som de faktiskt gör med sina elever. För mig är det viktigt att hitta sätt att praktiskt få elever att se och använda det som finns runt sig. Vad är verktyg?
Tyckte mycket om Leif Strandbergs beskrivning av både Vygotskijs barns lek och vad de innebär och klassrummet som verktyg. Båda delarna gör mig glad och ledsen återigen beroende på vad som sägs- skolverket och hur det görs ute i kommunerna. Att finnas och försöka göra det bästa av det, försöka hitta teorier som kan stärka det som är viktigt för mig så att jag kan få en krona till sådant som rektorerna inte tycker är viktigt.
Dagens predikan av
Anna

3 kommentarer:

  1. Hej Anna. Har läst ditt inlägg.
    Ska kolla mer i morgon. Och fundera o kommentera.
    Känner mig "bombad" efter kämpande med skrivandet.
    / Sonja

    SvaraRadera
  2. Hej igen. i lugn och ro tänkte jag läsa igenom dina inlägg. Själv har jag slitit med den egna texten. Vaknat varje morgon och känt mig både ledsen och stressad. Tycker det är så jobbigt att skriva. Och nu e jag så trött på mina egna ord, så det är skönt att få läsa dina.

    Jag fastnar för två av dina rader:"Jag blir ofta arg och frustrerad med glappet mellan det folk säger(ofta floskler som ska låta tjusiga) och det som de faktiskt gör med sina elever". För att motverka detta tänker jag att jag ständigt måste jobba på att eleverna vågar säga till mig vad de tycker om bildtimmarna och mig. Då kommer jag ner på jorden igen! Och att jag inte negligerar de som tycker ämnet e jobbigt.
    "För mig är det viktigt att hitta sätt att praktiskt få elever att se och använda det som finns runt sig". Jag håller med. Och blir nyfiken på hur och vad du gör för att nå detta!

    SvaraRadera
  3. Tack! Känner mig bara frustrerad idag men jag hoppas att det ger med sig- too many words. Jag måste lära mig att tänka mer och skriva sedan. Ses på måndag!
    Anna

    SvaraRadera